Môžete mi napísať na boriskacani@gmail.com

www.suchydom.webnode.sk

Toto mi uniklo. Diaľnice od Číňanov

15. listopadu 2010 v 17:39 | bk
Som zástanca lokálpatriotizmu, ale len pokiaľ ma nestojí viac. Ak dostanem ten istý televízor v Rakúsku lacnejšie, mám hlboko v trenírkach nenažraného slovenského podnikateľa a na Slovensku si ho nekúpim. Z princípu. To sa týka všetkého.

Ani som nepostrehol, že ešte začiatkom leta prišla ponuka od čínskych firiem na dodávku diaľnic. Až teraz som zaregistroval správy, vraj figliar Fígeľ nechce diaľnice od Číňanov. Vypleštil som oči oko krtko do slnka a keďže som nevedel o čom točí, najprv som si to trošku naštudoval.

O diaľniciach, to nie je len tak mír nix, dír nix. Mám diplom zo školy, ktorá má dosť blízko k tejto problematike, no napriek tomu si nedovolím byť dogmaticky útočný, lebo viem, že to nie je také jednoduché, ako by sa to možno zdalo nejakému Gejzovi z Hornej Dolnej pri pive s borovičkou.

Môžem reagovať len na zverejnené argumenty. Pokiaľ ide len o to, čo riekol figliar Fígeľ, tak by som riekol ja, choď do prdele Fígeľ aj s celým tým tvojim imidžom kresťanského intelektuála. Ak môžu na skúšku stavať Číňania v Polsku, tak čo to trepeš o EÚ a kecoch, ako nemá EÚ rada dotované služby?

No a k argumentom, o ktorých som sa dočítal. Prvý, podozrivo lacno. Tak to som už niekde počul. Marí sa mi to, alebo to bol psychopat a ctihodný otec súdruh docent, ktorý týmto argumentoval? Veď to sa dá veľmi jednoducho zistiť. Tak ako to veľmi múdro chcú Poliaci. Nechať im postaviť nejaký menší úsek a hneď by sme videli. Nejaký "najmúdrejší novinár" najnovšie v svojom článku písal, že diaľnice sú predražené, ale vraj nie o 30 - 40%. Nuž za Fica si dovolím tvrdiť, že to bolo aj 100%. Konkrétny príklad uvediem nižšie. Takže niekto ponúka postaviť diaľnice za facku a reakcia slovenského politického pajáca je, že nie, radšej nie, my si to osolíme, my budeme stavať draho. Priamo, na tvrdo. Reakcia, ako keby sme boli retardovaní.

Druhý, pracovné miesta. Vraj by to bolo na úkor pracovných miest Slovákov. Nuž toto môže rieknuť len zákerný a podlý had, tupec, alebo absolútny diletant. Vysvetlím. Myslí si snáď niekto, že čínske firmy by tie diaľnice stavali tak, že si dovezú 5.000 čínskych robotníkov? Že si dovezú nákladné autá, zbíjačky, finišére, dokonca že by aj asfalt vozili z Číny? Ak by to tí Číňania dostali, tak by to bolo veľmi podobné, ako dnes, drvivú väčšinu prác by robili v subdodávkach slovenské firmy!!! Nakoniec, dnes je to aj tak tak, že veľmi veľa Slovákov na stavbách nevidieť. Len sa to tak hemží
Poliakmi, Ukrajincami a Rumunmi. Ach jaj, to sú mi veci...

Považujem to za choré, aby niekto odmietal podobnú ponuku. Hneď sa začnú vynárať otázky, ako je to možné, čo je za tým. A to je vždy veľmi zlé.

K predraženiu. To čo vyprodukoval Fico, to je na tvrdý kriminál. Minule som čítal rozhovor z riaditeľom Doprastavu. Kde odpovedal aj na otázky okolo diaľnic. Bolo to pre mňa ťažké čítanie. Aj na toho pankharta by som "povesil" nejakého špeciálneho prokurátora. Síce nič neprezradil, ale aj tak povedal mnoho.

Ešte za vlády boľševickej chunty bola cena (prosím neberte to teraz presne, nepamätám si to a nechce sa mi to hľadať, takže len ilustračne) 6 miliárd eur. Potom zrazu bola 9 miliárd. Dnes si trúfajú naši stavbárski manekýni postaviť to isté za 5 miliárd. A určite s tučným ziskom. Pán riaditeľ sa vyjadril približne takto. Áno, najprv to bolo 6 miliárd, potom sedem až osem, nakoniec deväť, dôvody boli rôzne, teraz ich tu nebudem rozoberať. No a bolo vymaľované. Miliarda, dve či tri sem, alebo tam. Nezabúdajme, že miliarda je 30 miliárd v korunách!!

No a dnes je to zrazu dá aj za päť. Na mozog. To na margo percenta predraženosti. Každý si to vie spočítať sám. Drobná poznámka a domáca úloha pre pripečeného ficovoliča, čo myslíš ficovolič, za koľko by sa stavalo, ak by zostal pri moci tvoj líbling? Za päť, či za deväť miliárd? Možno by ťa hrialo pri duši, napriek tomu, že si zostal chudobný a sprostý, že
tak tých pár miliárd by si napchalo do kasičiek zopár parazitov, kumpánov tvojho záchrancu a nie nejaký cudzinec...

No a konkrétny príklad. Pred voľbami sa dokončovala estakáda Považská Bystrica, ktorá sa ako za čias Brežneva musela stihnúť tak, aby ju mohol boľševik s veľkou slávou otvoriť. Jeden deň mi volá môj známy, že dostal zákazku na povrchovú úpravu betónových zvodidiel na moste ponad Považskú Bystricu. Najprv som zostal zarazený, veď načo vôbec (pracujem s chemickými stavebnými materiálmi asi 17 rokov), zvodidlá sú z veľmi dobrého betónu, nakoniec nikde nie sú zvlášť ošetrené ďalšími vrstvami...

Ale dobre, myslel som si, ak chcú, ja im rád dodám niečo vhodné. Malo to byť podľa nejakej DIN normy, z ktorej vyplynulo, že ak chrániť betón, tak dvojzložkovým náterom istých parametrov. Takéto veci mám v malíčku, tak som navrhol, že ten a ten materiál je úplne ideálny, aj cenovo je to OK. No ale prišlo vytriezvenie a to veľmi rýchlo.

Priateľ mi o dva dni volá, že nakoniec žiadna norma, ale v projekte je uvedený jeden materiál a musí sa aplikovať len ten a od konkrétnej firmy. Bez šance na zmenu za iný, aj keby bol 100 x lacnejší, aj keby bol kvalitnejší a lacnejší, skrátka bez šance. A v tej sekunde som vedel, voč kráčí. Myslím, že už aj vám je jasné, aký tunelík sa tam uhral.

Aby vám to bolo jasné, čo za nezmysel tam navrhli. Na hotové betónové zvodidlá bolo treba naniesť ešte ďalšiu, asi trojmilimetrovú vrstvu materiálu, ktorý má podobné vlastnosti, ako samotný betón. Takzvaný epocem. Kilogram toho materiálu stojí cez dve eurá. Spolu asi 20 ton materiálu. Pre laika, na betón bolo treba naniesť ďalšie tri milimetre betónu.

Problém však bol, že ten materiál (mimochodom výrobca je nemecká firma - to je Ficova podpora slovenských výrobcov) dodáva len nejaké slovenské zastúpenie tých Nemcov a samozrejme, tí pajáci (asi traja, viem to od môjho známeho) istý si biznisom, ktorý mali ošetrený zhora, so stoporenými slížmi, solídne nadstrelili cenu. Mysliac si, že môj známy aj tak nemá inú možnosť.

Pre úplnosť dodám, že sme s nimi vypiekli, ja s mojimi kontaktmi som ten materiál zohnal z Nemecka, za menšie peniaze a tie prasce utreli hubu. No a my máme úžasné zvodidlá na moste nad Považskou Bystricou. Pozrite si to, keď tadiaľ pôjdete. Všimnite si, že majú tmavšiu šedú farbu, ako ostatné. To je výsledok rozumnej výstavby diaľnic na Slovensku. Gratulujem.

Uznávam, to čo som uviedol je smeť, zrnko piesku v celom objeme. Ale keďže som sa dostal pri diaľničnom biznise iba k tomuto a hneď to bol tunelík ako vyšitý, tak asi by som si išiel rovno hodiť štránok, ak by som vedel konkrétne aj väčšie veci. Len k tomuto som si pričuchol a prúser!

Preto nechápem, ako niekto odmieta diaľnice od Číňanov. Strach, že nemajú väzby na skorumpovaných podnikateľov a politickú mafiu? Že by netieklo do straníckych kás? Inak, myslím, že Číňania by nemali veľký problém "nezištne zadotovať" tie politické kruhy, ktoré by im ten kšeft umožnili. A možno by sme profitovali z toho všetci.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Bruce Lee Bruce Lee | 16. listopadu 2010 v 22:27 | Reagovat

Máš 90% nepravdu.

2 nevzdelanec nevzdelanec | 28. května 2011 v 18:44 | Reagovat

esteze si napisal ze mas diplom a si inteligentnejsi ako Gejza z Hornej Dolnej, pretoze podla tvojho prejavu by to nikto nespoznal.
Na Slovensku bude 13% nezamestnanost ale podla teba dialnice by mali stavat Cinani.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama