Môžete mi napísať na boriskacani@gmail.com

www.suchydom.webnode.sk

Naozaj išlo o veľa?

10. května 2011 v 17:13 | bk
Hokejové šialenstvo na Slovensku skončilo a ja ako dosť chladný "fan", rád by som pár riadkov. K vysvetleniu prečo budem písať, ako budem, zopár myšlienok.

Som atypický Slovák a fanda športu. Asi väčšina chlapov bude krútiť hlavami, ale je to jednoducho tak. Veľmi sa s mojimi názormi na verejnosti neprezentujem, lebo vyzerám, ako keby som bol úplne mimo, ale čo už, nevadí. Osobne sa na vrcholový šport, jedno ktorý, dívam trochu z iného uhla.

Vadí mi, že najmä vrcholový šport je už len o biznise a peniazoch. Vadí mi, že športovci sú schopní použiť akúkoľvek zákernú fintu, aby vyhrali. Komicky mi pripadajú fanatickí fans. S úžasom sledujem, aké emócie lomcujú fanúšikmi, keď ich miláčikovia nevyhrajú. Keď vidím hysterické záchvaty davu fans, tak mám pocit, že sa im zrútil svet, diagnostikovali im metastázy v pečeni, alebo im umrela milovaná osoba. Obdobné emócie by som čakal práve v takýchto prípadoch a nie vtedy, ak nejakí futbalisti (alebo iní pandrláci) prehrajú voľajaký zápas.

Nerozumiem ani celkom, prečo skoro všetci hovoria napríklad o hre našich hokejistov, že hrali sme my. Totiž, nehrali sme my, ani ja, ani nikto iný, hralo asi 20 Slovákov, teda ľudí, ktorí sa tu akurát narodili. Ja ani nikto iný sme sa nijako nezaslúžili o to, či hrajú hokejisti dobre, alebo zle. Zrejme to pridáva niekomu na dôležitosti, ak tvrdí, že hráme MY, teda skoro aj ON, pričom niektorí sotva opustia svoj obľúbený šenk. Ale toto nie je nijako podstatné, to asi len mne pripadá trochu vtipné.

Absolútne neverím na väčšinu mýtov, ktoré sa podarilo istým kruhom účinnou propagandou vtlačiť širokej verejnosti do tekvíc. Napríklad.

Hrdosť a prestíž, ak nejaký národný tým vyhrá niečo dôležité. Dôkaz? Skúste to opačne. Začal sa niekto z vás dívať inak na bežných Nemcov, keď sa stali majstrami sveta vo futbale? Začal si niekto viac vážiť bežných Rusov, keď ešte za čias ZSSR valcovali v hokeji všetkých bežne vyhrávali MS? Alebo si niekto myslel, akí úžasní sú dederóni, keď za čias socializmu vyhrávali všetky možné a nemožné súťaže, napríklad v atletike? Nie priatelia, myslím si, že prestíž vo svete sa nedá dosiahnuť športom, ale úplne iným spôsobom. Alebo si myslíte, že ak by sme vyhrali MS v hokeji, už nebude na nás Rakúšan pozerať v obchode ako na potenciálneho kmína? Omyl! Ja závidím tým, u ktorých možno nájsť dobrú ekonomiku, právny štát a blahobyt a trebárs nech nemajú ani jedného špičkového športovca.

Zviditeľnenie Slovenska. Aj to je mýtus. Žiadna investícia, žiaden podnikateľ nepríde na Slovensko z dôvodu, že by sme hrali špičkový hokej, či futbal. To je jednoducho absolútna kravina. Vtĺka sa nám to do tekvíc preto, aby sme boli oblbnutí, aby sme si mysleli, že nejaký hokej je to najdôležitejšie na svete a od výsledkov hokejistovzávisia naše životy. Turisti, podnikatelia, investície prídu vtedy, ak tu nebude korupčné prostredie, ak bude existovať dobré podnikateľské prostredie, vymožiteľnosť práva, kvalifikovaná pracovná sila. A prídu aj vtedy, ak by sme nemali vôbec žiadneho športovca! Za tým si stojím.

Držal som našim palce aj ja. Aj som pozeral zápasy. Chcel som tiež veľmi, aby vyhrali. Ale nie až tak veľmi kvôli tomu, že by som po tom bytostne a živočíšne túžil, hlavne kvôli Slovákom, dopriať im ten krátky pocit opojenia a výnimočnosti, hoci tak prchavý a vlastne aj nič neriešiaci. Po dvoch prehýrených nociach by sa život vrátil do starých koľají a eufóriu by znovu vystriedal každodenný boj so slovenským bordelom. Aj v prípade úspechu by sa absolútne nič nezmenilo, nikto by nebol zdravší, ani bohatší. Možno len hráči, tí ktorí by hrali super, tých by si možno vybrali aj kluby z NHL a mohli by ísť zarábať milióny dolárov.

Netvrdím, že pozitívna emócia neznamená nič. Určite by mnoho ľudí pociťovalo istú dobu orgazmickú rozkoš a cítili by sa hrdo, či dobre. Aj preto som fandil, lebo by som im to rád doprial. A bolo by to fajn. Ale z pragmatického pohľadu sa nič nestalo, že Slováci hrali tak blamážne, ako hrali. Fakt, nič sa nedeje...hrali na čo mali a boli slabí...

Dovolím si malú vsuvku. Môžem sa mýliť, lebo naozaj nie som odborník na hokej, ale mne sa zdá, že vo všeobecnosti je ten hokej o dosť škaredší, ako kedysi. Ak sa mýlim, opravte ma. Mám však pocit, že kedysi bolo oveľa viac pekných gólov, kombinácii, nápadov. Dnes mi to pripadá, že ide hlavne o to, nastreliť puk na brankára a v neprehľadnej trme vrme nejako vtlačiť puk za brankára. A mám ešte pocit, že všetci hrajú to isté a zápasy sa začínajú podobať ako vajce vajcu... Hlceme to ak besní, pritom často sa niet na čo pozerať. Čo si myslím, že je elementárna myšlienka športu, mať radosť z peknej hry...

Hrali čo vedeli, ako vedeli a jednoducho nemali na to. Žiadna tragédia. A tu si neodpustím drobnú poznámku. Celý cirkus z MS je zase len zrkadlovým obrazom úbohosti Slovenska a Slovákov. Národu dala mafia hry a šedé eminencie sa idú popučiť od rehotu, ako im všetko Slovák žere aj s navijákom. Šedé a široké eminencie si polepšili o jednu nulu na tučných kontách a bežný Slovák je zadĺžený, lebo si bral pôžičku na nehorázne drahé vstupenky. Geniálne jednoduché.

O nenormálne predraženej hale ani nechcem písať. Bolo to rozobraté zo všetkých strán a každý normálny človek vie, že pre ficoidné výpalnícke komando nebolo sväté nič, keď išlo o rabovanie. To je však pieskovisko istej časti voličov Slovenska, hoci účet som platil aj ja. Mňa trápi oveľa viac ako mizerný a bezpohlavný výkon hokejistov to, že mi horia líca od hanby, keď Demitrovi a Dánom vybielili slovenskí kmíni izby. Hanbím sa aj za bratislavskú Potemkinovskú dedinu. Práve v týchto prípadoch sme ukázali svoju pravú tvár, čo sme zač. A nad týmto by sme mali nariekať oveľa, oveľa viac ako nad tým, že partia hokejistov nepostúpila ďalej...

P.S. Dúfam, že som vás nerozčertil priveľmi, priatelia mužského pohlavia
 

8 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 julo julo | E-mail | 10. května 2011 v 18:15 | Reagovat

súhlasím s tebou.CHlieb a hry.

2 Dusan Pagac Dusan Pagac | 10. května 2011 v 22:20 | Reagovat

Tak je ako riekol Boris!
Som neveriaci ale je to svata pravda.
Len snad jeden moj postreh rovnakeho nefandiaceho typka ako je Boris teda mna.
-Vsimol som si ze najvacsi osial a vykriky bliziace sa orgazmu dava Slovac ked sa dari, ked nejakym sposobom vyhravame.
No ked treba najviac povzbudzovat a vyspikovat hracov zborovym skandovanim, lebo prehravame, tak cele obecenstvo mlci, hresi , fakuje a lutuje sa.
No ked pride nahodny gol, tak pada stadion, cez steny pribytkov pocut rev susedov ako drbnutych pubosov.
A najviac sa odbavuju ti akoze fanuskovia napr. na tenise, ked je nejaky pohar ci co.
Pri nevynutenej chybe supera divaci saleju!
Nefer fandenie patri ku naturelu slovenskeho fanusika, ako ku politike kde odrbat okradnut je uz oficialne snad povolene.Nijakeho lumpa s politiky este neodsudili.

3 tomas tomas | 11. května 2011 v 12:17 | Reagovat

Neide len o tieto MS. Tito hraci, ktorim sice tento turnaj nevysiel, ukazali slovenskemu narodu viac ako iba goly. Ukazali, ze poctivou robotou a snahou sa moze vo svete presadit aj obycajny clovek zo Slovenska. Svojimi vykonmi robili radost a prebudzali narodnu hrdost v nasom narode 15 rokov. Preto si zasluzia uznanie. Sport je fenomen, ma silu masovej emocie, ked tomu niekto podlahne, tak je to na cely zivot. Samozrejme, suhlasim s tym, ze to treba brat triezvo, za predrazenu halu by mal ist niekto do basy a slovenska realita po peknych MS je naspat.

4 Marcel Burkert Marcel Burkert | E-mail | 12. května 2011 v 11:53 | Reagovat

Mňa si určite Boris nerozčertil. Zastávam v tomto dokonca ešte radikálnejší názor:
http://burkert.blog.sme.sk/c/160821/Olympiady-by-J-A-Komensky-sotva-schvaloval.html

5 Anton Anton | E-mail | 20. května 2011 v 20:18 | Reagovat

Je to márne. Vrcholový šport, najmä kolektívne hry nahrádzajú veľké náboženské systémy. Ľudia potrebujú nejakú spoločnú, zdieľanú identitu. V minulosti ju zabezpečilo náboženstvo. Dnes šport. Preto ten fanatický zápal, keď hrajú "naši"

Bolo by zaujímave porovnať, nakoľko takúto zdieľanú, spoločnú identitu dokážu sprostredkovať politické ikony.

Myslím, že aj to hrá úlohu v masovej podpore Smeru medzi Slovákmi. Fico je náš, člen stáda ... Radičová je Šorošom platená maďarská Židovka ... a Dzurinda je Cigán. Oni nie sú "naši" Oni sú z iného stáda.

6 Marika Marika | 31. května 2011 v 13:47 | Reagovat

Mne sa odjakživa páčil odsek z Hlavy XXII,kde Heller píše,zhruba,že Olympijské medajly a tenisové trofeje sú len dôkazom toho,že ich držiteľ urobil niečo úplne zbytočné Len rýchlejšie alebo lepšie ako tí ostatní

7 Bohumil Bohumil | E-mail | Web | 16. listopadu 2011 v 4:34 | Reagovat

Asi takhle nějak bych to pojal :o)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama