Môžete mi napísať na boriskacani@gmail.com

www.suchydom.webnode.sk

Nízka cena problém? Ale no tak ctihodní páni...

15. listopadu 2012 v 13:25 | bk
S pobavením som sledoval "fundované" a mimoriadne "múdre" vyjadrenia naslovovzatých odborníkov strany Smer, najmä rýchlovykvaseného "experta" na stavebníctvo a dopravné stavby, univerzálneho génia, ktorý dokáže byť najlepším financministrom rovnako excelentne, ako najlepším ministrom dopravy o probléme nízkej ceny v súvislosti s posledným nešťastím, keď povolili podpery debnenia pri betonáži mostu. Nuž téma, v ktorej sa aspoň čiastočne vyznám, tak si dovolím malý komentár.

Ak čakáte, že sa zaradím medzi chytrákov, ktorí vedeli 10 sekúnd po páde, kto je za to zodpovedný, tak vás sklamem, lebo to si netrúfam. Môžem mať svoj názor, aj ho mám, ale nedovolil by som ho verejne predložiť, lebo sa na fundované hodnotenie necítim. Skôr sa zamyslím nad výrokmi ctihodných pánov zo Smeru. O "strááášne" nízkej cene, ktorá by vraj tiež mohla byť jednou z príčiny pádu konštrukcie. A to je vraj maslo Fígeľa.

Aby bolo jasné, Fígeľa nemienim obhajovať, je mi mimoriadne nesympatický a tvrdím, že jeho ministrovanie bolo katastrofálne. Lepšie ako za Vážneho snáď bolo len to, že zamedzil násobnému predražovaniu diaľnic. Inak všetko po starom. Klasická Gorila so všetkým, čo k tomu patrí. Nuž a teraz k cene.

Robím v stavebníctve 22 rokov. Bol som aj v zamestnaneckom vzťahu, robil som aj v Rakúsku, posledné roky ako podnikateľ. Takže nejaké tie skúsenosti mám. Pozrime sa, v čom je problém s cenami.

Hneď na začiatku si dovolím tvrdiť, že ak by bola cena vyššia a to je jedno o koľko, aj desaťnásobne, nič by sa nezlepšilo a nezmenilo. Ani náhodou. Trvalo mi to dosť dlho, kým som sa odhodlal napísať tento článok, lebo Počiatek šibrinkoval akýmisi vyjadreniami nejakého združenia stavebných inžinierov, či stavebníkov, či čo to bolo, že vyše 40% z nich, či z firiem si myslí, že nízka cena je problém. Po týchto vyjadreniach som dlho hútal, či som mimo ja, alebo niekto iný. Aby som nenapísal nejakú kravinu, ale jednoducho aj po dlhšej dobe strávenej hútaním, som presvedčený, tak ako poznám trh, že mám pravdu.

Priatelia, nízka cena nie je problém! Problém je zase v nás. Ono je to tak, že kto sa uchádza o zákazku, dostane podklady do výberového konania (každý záujemca presne rovnaké), ktoré nacení. V podkladoch by mal byť presne špecifikovaný úplne každý jeden výkon, ktorý sa požaduje, akým spôsobom, akou technológiou, aké normy treba dodržať. Tu je to o zodpovednosti záujemcu, za akú cenu je schopný dodať predmet zákazky.

A o tom to je. Na to je súťaž, aby vyhral ten, ktorý dokáže dodávať lacnejšie a efektívnejšie. Ak vyhrá, podpisom zmluvy sa zaväzuje, že za cenu, ktorú navrhol dodá dielo presne také, ako je to popísané v zadaní. To len v skratke a zjednodušene o tom, ako to prebieha, ak by niekto náhodou nevedel.

V praxi to potom vyzerá pri veľkých stavbách nasledovne. Zákazku vyhrá jedna firma, prípadne konzorcium. Je samozrejme len čistou náhodou, že väčšinou za firmami stoja sponzori politických strán, ale to je iná téma. Víťaz tendra vytvorí pavučinu subdodávateľov. Teda z víťaza sa stane vlastne de facto investor, ktorý už má priklepnutú zákazku, čo znamená isté peniaze od štátu a na množstvo prác si najme iné firmy, živnostníkov, ktorí mnohokrát si tiež najmú ďalšie firmy a tak ďalej.

Nuž a teraz si predstavme, že sa podľa predstáv súdruhov zo Smeru budú diaľnice stavať drahšie. Povedzme o 100%. Niekto by si povedal, že fasa, tak teraz bude dosť peňazí, nebude treba šetriť ako blázon na všetkom, všetko konečne pobeží ako po masle. Omyl priatelia. V predchádzajúcom odseku som vysvetlil štruktúru výstavby. Tá finta je totiž v tom, že je jedno, akú vysokú cenu vysúťažil nazvime to generálny dodávateľ, on bude vždy tlačiť na subdodávateľov rovnako agresívne a surovo. Presne takto sa to dialo v minulosti, deje sa tak v súčasnosti a bude sa diať aj v budúcnosti. Jediný rozdiel oproti nižšej cene je ten, že víťaz zákazky by mal podstatne väčší zisk, násobok z tých percent a politická strana vlastniaca rezort by mala oveľa vyššiu vratku. Toť vsjo. Primárnou snahou každého subjektu je maximalizovať zisk. Ešte raz, tlak na čo najnižšie ceny na subdodávateľov by bol úplne rovnaký! Je smiešne a naivné si myslieť, že by víťaz tendra dobrovoľne platil niečo navyše, ako by musel.

Zažil som to iks krát, vždy bolo úplne jedno, aké boli ceny. Maximálny tlak na subdodávateľa, handrkovanie o haliere. Teda ak nebol niekto po politickej línii dohodený, takým sa dovolilo zarobiť aj nejaké drobné navyše.

Úplne jednoduchý príklad, na ktorý akosi už všetci zabudli. Tým politickým srandistom, ktorí by si tento článok nebodaj prečítali teraz dám grátis radu a argument, keď budete familiárne klábosiť v televízii s ficoidmi, lebo niekedy mi to pripadá, že ste všetci naozaj totálne brzdy. Spomínate? Tesne pred voľbami sa narýchlo musel dokončiť nejaký krátky úsek diaľnice D1 na východe, aby ho súdruh priemer mohol s veľkou slávou otvárať a ukojiť sa na ňom. Nespomínam si presne kde a nechce sa mi to gúglovať, ale dúfam, že si spomeniete. Úsek postavený za ficoceny, čiže s riadnou vatou. Pár dní, či týždňov po otvorení sa prepadla vozovka. Už si spomínate? Boľševici mali len jedno šťastie, že to nebol most a nikoho nezabilo. Tu máte jasnú odpoveď na vzťah vysokej ceny a kvality. Len akosi zázračne na to všetci včítane politikov zabudli.

Často som o tom rozmýšľal. Dodnes nerozumiem napríklad tomu, prečo žobrácky štát ako Slovensko musí stavať diaľnice. Prečo nemôže stavať, ak to už je bezpodmienečne nutné, hlavne rýchlostné komunikácie? Aký je v tom praktický rozdiel? Ja nevidím žiaden, pričom rýchlostná komunikácia je o dosť lacnejšia, ako diaľnica. Alebo načo bolo potrebné začať stavať diaľnicu (dúfam, že to diaľnica je), od Košíc dole na Maďarské hranice. Keď nie sú stokrát dôležitejšie úseky postavené. Alebo, ak je to tak šialene drahé, tak čo by sa stalo, ak by obchvat Žiliny nebol diaľnicou, ale len širokou dvojprúdovou komunikáciou, ktorá by obchádzala všetky obce? A podobných príkladov by bolo dosť. Nie že by som po diaľniciach netúžil, len vychádzam z reálnych možností Slovenska. Sme vykradnutý a vytunelovaný štát, doslova žobrácky. V ktorom horí celoplošným požiarom snáď všetko. V takomto prípade si myslím, že trochu triezvosti by nezaškodilo.

Neviem, odpoveď možno nájdeme v celom chorom kolotoči, okolo výstavby diaľnic. Ak by si dal niekto námahu a popozeral by si, kto na tomto biznise participuje, čumel by ako vírus do skúmavky. Tí istí ľudia, rotujúci medzi projekciou, dodávateľmi, investorom, dozorom a podobne. Je to klika, ktorá tento biznis pevne drží v rukách. Ak sa odvíja cena za projekt od celkovej ceny stavby, tak sa nečudujme, že už projekt je navrhnutý tak, aby stavba bola čo najdrahšia.

Potom sú už pochopiteľnejšie aj tie komické "štátne odhady" ceny, ktoré sú nafúknuté ako héliový balón. Lebo nikto, cucajúci z diaľničného biznisu netúži po normálnych a zdravých cenách. Všetci sa túžia riadne napakovať. A ak sa točia miliardy, tak státisíce sú len špina, ktorá dokáže neviditeľne sublimovať tak, že nikto si to nevšimne. A čím viac tých miliárd bude, tým viac "špiny" sa bude dať veľkoryso premiestňovať. Preto aj takáto vec, ako je pád mostu, ktorá nemá s nízkou cenou diaľnic nič spoločné, treba využiť na vymasírovanie mozgov, aby sa pokúsili gauneri prefiltrovať čo najväčšie sumy cez dodávateľsko-subdodávateľský filter. Aby mohli použiť nezmyselný argument z nízkymi cenami a skúsiť pomaly znovu začať šustrovať známymi ficocenami, ako v minulosti. Prirodzene, z peňazí daňových poplatníkov. V tom sú socani majstri sveta.
 

37 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Juraj Juraj | 15. listopadu 2012 v 18:54 | Reagovat

Boris, len pre doplnenie, tym kratkym usekom dialnice bol usek Jablonov - Studenec, I. etapa, pravy jazdny pas, ktory sa musel stihnut otvorit do parlamentnych volieb v juni 2010. Samozrejme sa vsetko nakoniec postihalo a o nieklko mesiacov neskor uz na tomto useku dialnice, konkretne na ocelovom oblukovom moste pod Spisskym hradom znizili rychlost na 40 km/h, kdezto na vedlajsej ceste I. triedy č.I/18 bola rychlost 90 km/h.

tu je ten most: http://www.dialnice.info/gallery/image_page.php?album_id=159&image_id=8620

problemom bol prejazd cez mostne zavery, preto ta znizena rychlost...

inak na dlhsiu diskusiu by tiez bolo, preco sa tam musel postavit tento konkretny typ mosta a vlastne, preco sa u nas na dialniciach nestavia len 1 a ten isty typ mosta, ako je to napr. na dialnici v Chorvatsku. Ale u nas musime mat ocelove, monoliticke, prefabrikovane, budovane letmou montazou atd...

2 majo2 majo2 | 16. listopadu 2012 v 10:42 | Reagovat

Nie som stavebník, ale presne takto som si predstavoval, že funguje biznis na Slovensku. A nielen pri dialniciach...

3 felas felas | 16. listopadu 2012 v 11:59 | Reagovat

klobuk dole nad clankom....

4 hhhh hhhh | 16. listopadu 2012 v 12:16 | Reagovat

Dialnice a vsetko sa stava kvoli ciarke v tabulke konkurencioschopnosti .

Ze kazdy v SDKu trpi syndromom ze vsetko vie lebo je sdku to je jeho problem

5 hhhh hhhh | 16. listopadu 2012 v 12:17 | Reagovat

Podla konkurencioschopnosti si vyberaju investori staty.

6 ajven ajven | 16. listopadu 2012 v 13:53 | Reagovat

hola a svata prvda o tomto state. Klobuk dole

7 Asdf Asdf | 16. listopadu 2012 v 16:26 | Reagovat

Presne tak ako je napisane v clanku, tiez to poznam velmi dobre, pracujem v oblasti verejneho obstaravania uz par rokov a viem ake spinavosti sa tam deju. Ficoidi jednoducho potrebuju kradnut a samozrejme nie v malom a k tomu este aj presvedcia ich primitivnych volicov aby im za to este aj zatlieskali. Cez vikend som v jednej nemenovanej dedine o tomto rozpraval v krcme s partiou miestnych chlapov a ani pod hrozbou nasilia by ich nik nepresvedcil o tom, ze Ficoid Pociatek nema pravdu. Zaujimalo by ma ci si uz teraz Fico mysli ze sme pravny stat, ked sa mu tu tak dobre kradne. Och, kde to do prdele zijeme :(

8 Karol Karol | 16. listopadu 2012 v 21:40 | Reagovat

vyborne argumenty...cudujem sa, preco som ich nepocul v niektorych diskusnych relaciach v TV

9 Marian Marian | 16. listopadu 2012 v 22:16 | Reagovat

Super, palec hore.

10 Juraj Juraj | 17. listopadu 2012 v 17:04 | Reagovat

.. a že za tým všetkým stojí súdruh Široký z Váhostavu ficoidi mlčia. keby sa to stalo za vlády terajšej opozície, to by bolo rečí od smerákov a ich riťolízov, teraz mlčia akoby sa nič nestalo.
Hnus.

11 Jozef Puskvorec Jozef Puskvorec | 18. listopadu 2012 v 8:33 | Reagovat

Pravica, to su sami Gorilici, ich kamarati (SaS) a velke stado hlupakov, ktori pisu blogy na podporu Goriliakov.

12 Leonard Bahno Leonard Bahno | 25. listopadu 2012 v 8:33 | Reagovat

Jozef Kollár sedí v Benátkach na lavičke a pozoruje nočný ruch. Prisadne si k nemu slečna. Turista sa odtiahne. Slečna sa ho vecne pýta:
-Buzeranto?
Jozef Kollár zavrtí hlavou. Slečna si znovu prisadne bližšie, no muž sa zase odtiahne.
-Impotento?
Jozef Kollár urazene pokrúti hlavou. No keď sa slečna k nemu znovu pritisne, Jozef Kollár rezignovane vstane a vyvráti prázdne vrecká.
-Á, turisto komunisto! – konštatuje slečna.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama